کد مطلب: 205157
در گفت‌وگوي ويژه خبري مطرح شد
بذرپاش: ۴۲ درصد از احکام بودجه‌اي اجرا نشده است
تاریخ انتشار : 1400/07/21 08:42:13
نمایش : 723
رئيس کل ديوان محاسبات کشور گفت: در سال ۹۹، ۲۷۲ تبصره و حکم بودجه‌اي داشته ايم که ۴۲ درصد از احکام يا اصلاً اجرا نشده و يا بخشي از آن اجرا شده است.

به گزارش هفت چشمه؛ مهرداد بذرپاش با حضور در برنامه گفتگوي ويژه خبري سه شنبه شب شبکه يک سيما افزود: ۲۸ درصد احکام رعايت شده و عدم تحقق اهداف قانونگذار هم ۱۵ درصد بوده و ۱۵ درصد احکام هم فاقد عملکرد بوده است که بيشتر اين‌ها شامل احکامي مي‌باشد که آيين نامه اجرايي آن توسط دولت آماده نشده بود.

رئيس کل ديوان محاسبات کشور گفت: امسال گزارش تفريق بودجه ۴ ماه زودتر به مجلس ارائه شد و در اين گزارش از بيش از ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه جمع آوري اسناد مالي مي‌شود که به نوعي از بودجه عمومي استفاده مي‌کنند.
براساس قانون اساسي گزارشي بعد از اجراي بودجه هر سال توسط ديوان محاسبات به نام تفريغ بودجه آماده مي‌شود که تفريغ بودجه نشان مي‌دهد بودجه‌اي که مصوب شد چه ميزان اجرا شد و يا انحرافات آن در چه بخش‌هايي بوده است و اين نقشه راهي براي بودجه سال آتي خواهد بود.

وي بيان کرد: براساس قانون، هر گونه انحرافي را در ديوان محاسبات مي‌توانند به عنوان تخلف فرض کنند و رسيدگي کنند و هر دستگاه و فردي اين انحراف را به صورت عمدي مرتکب شده باشد، در دادسراي ديوان محاسبات رسيدگي مي‌شود.

رئيس ديوان محاسبات گفت: بسياري از پرونده‌ها ناشي از انحرافات در بودجه، سنواتي است؛ يعني مديري عمداً حکمي را اجرا نکرده و يا ناقص اجرا کرده که محل رسيدگي آن در ديوان محاسبات است.

بذرپاش خاطر نشان کرد: ديوان محاسبات بر اساس وظيفه ذاتي خود که تفريغ بودجه سنواتي است، وظيفه نظارت بر اجراي قوانين که مجلس شوراي اسلامي تصويب مي‌کند دارد؛ البته بيشتر در مسائل مالي متمرکز طرح و حسن اجرا را سازمان بازرسي کل کشور رسيدگي مي‌کند.

رئيس کل ديوان محاسبات کشور ادامه داد: گزارش تفريغ بودجه از بيش از ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه جمع آوري اسناد مالي مي‌شود، يعني حدود ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاهي که به نوعي از بودجه عمومي استفاده مي‌کنند توسط ديوان محاسبات عملکرد آن‌ها ارزيابي مي‌شود و صحت آن رسيدگي مي‌شود و با عنوان گزارش تفريغ به مجلس ارائه مي‌شود.

وي تصريح کرد: امسال ۴ ماه زودتر از موعد قانوني گزارش تفريغ به مجلس ارائه شد و ما امسال ۳۱ شهريور اين گزارش را تقديم مجلس کرديم، ولي امروز روز قرائت خلاصه‌اي از گزارش در مجلس بود.

وي افزود: رئيس جمهور روز گذشته، (۱۹ مهر) بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ را به سازمان برنامه و بودجه و ساير دستگاه‌ها ابلاغ کرد که فرآيند تدوين بودجه در دستگاه‌هاي اجرايي کشور شروع شود؛ يعني قبل از ابلاغ بخشنامه بودجه ما تفريغ بودجه سال قبل را تقديم دولت و مجلس کرديم و يک نورافکن را به ميدان بودجه‌اي کشور انداختيم تا دولت و مجلس با چشمان بازتر تدوين بودجه را انجام دهند و انحرافاتي که احياناً در سال گذشه بوده را جلوگيري کنيم.

بذرپاش گفت: در ديوان محاسبات، بودجه ۱۴۰۰ هم رسيدگي شد و رسيدگي برخط بودجه در بازه‌هاي دوماهه انجام مي‌شود که تاکنون چهار ماه تقديم مجلس شده و دوماهه سوم در دستور کار است و تا آبان به اتمام خواهد رسيد؛ به نوعي عملکرد اجراي بودجه ۱۴۰۰ در بازه شش ماهه هم تمام و تقديم مجلس خواهد شد و زماني که لايحه بودجه به مجلس مي‌رود هم تفريغ سال ۹۹ و هم نيمي از اجراي بودجه ۱۴۰۰ مي‌باشد.

بذرپاش افزود: يکي از روش‌ها براي جلوگيري از انحرافات، اعلام هشدار‌ها در همان سال است و اگر مديري اصرار بر ادامه انحراف داشت به دادسرا ارجاع مي‌دهيم.

منبع: صداوسيما

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg